S příchodem školního roku jsou na školáky po letních prázdninách najednou kladeny velké nároky. Jak zabránit tomu, aby se vaše školou povinné děti cítily pod tlakem a byly ve stresu?
Nastavte školákovi denní režim
Aby dítě nebylo přehlcené a zavalené úkoly, nastavte mu denní režim, jenž bude schopné dodržovat. Zamyslete se nad počtem kroužků, které navštěvuje a snažte se docílit toho, aby jeho čas byl rovnoměrně rozložený mezi školu, učení, sport a další aktivity, které má rádo. Zároveň mu jeho denní rozvrh vystavte někam, kde ho bude mít neustále na očích. Lépe tak bude mít přehled o tom, jaké úkoly má již za sebou a na co se v daném týdnu může ještě těšit.
Organizace úkolů
Panuje ve školních pomůckách a úkolech vašeho potomka chaos a o vás se pokouší infarkt pokaždé, když vidíte, jak si z aktovky vyndává změť nejrůznějších papírů a učebnic? Učiňte tomu přítrž co nejdříve a společně s ním se pusťte do organizace. Navrhněte mu několik způsobů, jak si může věci v batohu zorganizovat a také mu třeba pomozte s vytvořením praktického systému. Čím je školák starší, tím více úkolů na něho čeká, a proto je nutné si všechny úkoly a povinnosti dobře rozplánovat.
Vsaďte na barvy
Oblíbenou metodou, která bude školáka bavit a pomůže mu se lépe orientovat v jeho povinnostech, je využití barev. Poskytněte školákovi barevné zvýrazňovače, barevné lepící papírky a pastelky. Čím dříve si osvojí praktický systém organizace svých úkolů, tím lépe bude čelit v budoucnu stále větší a větší náloži úkolů.
Nemějte nereálná očekávání
Někdy mohou být spouštěčem stresu u dětí právě jejich rodiče. Pokud na svého potomka kladete příliš velké nároky a máte od něj nereálná očekávání, můžete tím u nich vyvolat úzkost a také stres. V případě, že vaším očekáváním nebudou moci dostát, ačkoliv se o to budou ze všech sil snažit, ocitnou se v začarovaném kruhu, kde se budou cítit neustále pod stresem. Snižte svá očekávání a buďte realisté.
Školáka povzbuzujte a chalte
Pozitivní motivace je pro školáky tou nejlepší možnou. Kritika špatných výsledků nevede k ničemu dobrému a žák možná bude mít v budoucnu snahu před vámi špatné známky tajit. Proto nepoukazujte na jeho špatné výsledky, ale naopak se ho snažte povzbuzovat. Můžete zavést třeba i motivační systém a po určitém počtu splněných úkolů školáka odměňovat. Důležité také je zaměřit se na pozitivní vztah svého potomka k učení.
Hlídejte pravidelné přestávky
Čeká vašeho školáka důležitá písemka nebo si jen poctivě dělá domácí úkoly? Dohlížejte na něj a kontrolujte, zda si během učení dělá pravidelné přestávky. Během přestávek si můžete společně pochutnat na nějaké vydatné svačině, společně vyrazit ven nebo si třeba zahrát nějakou deskovou hru.
Chyby jsou součástí procesu
Aby vaše dítě nemělo strach ze selhání, vysvětlete mu, že chyby jsou zcela běžnou součástí života. Ani těm nejšikovnějším jedničkářům se špatné známky nevyhýbají a časem na ně čeká dvojka, trojka a třeba i nějaká ta čtyřka či pětka. Důležité je, aby se z toho žák nezhroutil a z daných chyb se poučil.
Nastavení hranic při používání technologií
Velkým nešvarem moderní společnosti jsou technologie, sociální sítě a čas strávený v online prostředí. Čím dříve začne dítě používat technologie a trávit čas ve společnosti chytrého telefonu nebo na tabletu, tím dříve se u něj mohou projevit úzkosti a také zhoršené výsledky ve škole. Děti dokážou v online prostředí strávit dlouhé hodiny, a proto potřebují odmala jasně vymezit hranice, kolik času stráveného na internetu či hraním her je tak akorát.
V pozdějších letech, když začnou používat sociální sítě, je také dobré s nimi komunikovat o tom, koho na sociálních sítích sledují a jaký obsah je baví. Ovšem zcela nenásilnou formou. Když budete mít přehled o tom, jak vaše ratolest tráví čas v online prostředí, budete moci případně včas zasáhnout. Někdy totiž může dojít k výskytu pocitů méněcennosti právě kvůli neustálému srovnávání s ostatními lidmi, které zná pouze z internetu.
Komunikujte s žákem o škole, koníčcích a všem ostatním
Ačkoliv vám školák bude pravidelně tvrdit, že se ve škole nic nestalo a den proběhl v pohodě, nepřestávejte se o něj zajímat a snažte se s ním o jeho dni komunikovat. Aby se vám o svém dni rozpovídal, musí z vás ale cítit opravdový zájem. Proto si na tyto rozhovory vždy najděte ten správný čas a prostor. Zároveň se zaměřte na to, jaké otázky pokládáte. Vyhněte se klasické otázce „Jak bylo ve škole?“ a místo toho vyzkoušejte následující:
- Co tě dneska ve škole nejvíce bavilo?
- Co zajímavého jste dnes probírali?
- Řekni mi jednu věc, kterou ses dnes naučil/a.
- Kdy jsi se dnes nejvíce nudil/a?
- Jaké slovo dnes řekl učitel nejvíckrát?
- Kdo by mohl být ve tvé třídě milejší?
Jak vidíte, způsobů, jak se správně ptát, existuje víc než dost. Jestli si s vámi dítě nechce o škole povídat, možná z vás necítí zájem a nebo se špatně ptáte. Zkuste změnit způsob, jakým chcete zjistit, co se ve školním životě vašeho potomka děje a uvidíte, že se dozvíte vše, co vás zajímá.
S příchodem nového školního roku se děti po letní pauze opět vracejí do prostředí, kde na ně jsou kladeny často velké nároky a někdy mohou mít pocit, že nedosahují výsledků, jakých by měly. Nedovolte, aby se váš školou povinný potomek dostal pod velký stres a společnými silami se snažte bránit veškerým možným nástrahám.
Zdroj textu: www.oxfordlearning.com
Zdroj foto: www.freepik.com