Elektromobilita zažívá boom. Na trhu se tak objevilo velké množství nejrůznějších elektrovozidel. Jaké jsou mezi nimi rozdíly? Co označují výrazy jako hooverboard nebo gyroboard?
Co je hoverboard
Termínem hooverboard se označuje balanční vozítko, které je vybaveno elektromotorem a pokročilým stabilizačním systémem. Funguje na principu gyroskopů. Ty snímají polohu podložek vůči ose hoverboardu.
Toto zařízení postrádá tedy řídítka nebo pedály. Ovládá se přenášením hmotnosti vpřed nebo vzad. Jízda je díky motoru fyzicky naprosto nenáročná. Jinak se též toto zařízení nazývá kolonožka nebo také Smart Balance Wheel. Případně se též můžete setkat s pojmenováním gyroboard.
Jedná se o kompaktní vozítka vybavená dvěma koly. Jsou schopna vyvinout rychlost kolem 20 km/h, u většiny modelů je to ale podstatně méně, kolem 12 až 16 km/hod. U prémiových provedení můžete očekávat dojezd kolem 35 km.
Současný trh nabízí různé varianty hoverboardů, které si poradí jak na asfaltu, tak i v náročnějším terénu, jako jsou polní cesty. Lze s nimi provádět i nejrůznější triky, často dnes dokonce slouží dokonce jako prvek taneční choreografie. Offroadové verze se vyznačují vyšším profilem a samozřejmě i vyšším výkonem. Tedy se uvádí u každého kola zvlášť, být to tak může u pokročilých variant gyroboardů až 2 × 400 W a více.
Jezdit na nich mohou děti i dospělí. Rozdíl spočívá hlavně v nosnosti, dětské hooveboardy mívají maximální nosnost kolem 70 kg, kdežto u dospělých je to cca 100 až 120 kg. Dítě by ale, pozor, nemělo být lehčí než 25 kg. Pak se gyroboard nedá správně ovládat.
Co je jednokolka
Jednokolka je zařízení vybavené elektrickým motorem a soustavou senzorů, gyroskopů a akcelerometrů. Od hoverboardu liší už na první pohled tím, že kolo má pouze jedno. Jak už to ostatně vyplývá z jejího názvu.
To také podmiňuje odlišné jízdní vlastnosti. Abyste se na tomto stylovém dopravním prostředku svezli, chce to o něco větší cvik než v případě hoverboardů. S trochou trpělivosti se na ní ale naučí jezdit děti i dospělí. Zabrat by to mělo maximálně 10 hodin tréninku.
Na druhou stranu se vám odmění maximálně kompaktními rozměry. Navzdory tomu nijak nezaostává v jízdních vlastnostech. Ujet se s jednokolkou dá až 100 km. Rychlost bývá kolem 40 km/h, ale i v Česku je k dostání taková, která si to zvládne „metelit“ impozantní rychlostí až 140 km/h.
Jezdit se na tomto stroji dá po městě, ale s jednokolkou snadno projedete i horší terén, a to i v mokru. Takové modely jsou vybaveny specificky pružinovými tlumiči a hrubším vzorkem pneumatiky.
Jednokolka určená do města nemusí také disponovat výkonným motorem a baterií s vyšší kapacitou. To oceníte, až ji budete přenášet v ruce, jelikož toto provedení lehčí. Naopak terénní model musí být z podstaty těžší, abyste se nepřevážili.
Některé verze jsou i opatřeny technologií samo vyvažováni, milovníci adrenalinu si však kupují zařízení bez ní. A kdyby vás náhodou omrzela běžná jízda, také s jednokolkou se rozhodně dají provádět nejrůznější triky.
Zdroj fotografií: pixabay.com, nejsport.cz