Když již někdo bydlí, tak chce bydlet v pěkném a příjemném prostředí. Požadavky je vyvíjejí v čase. Napřed single, pak potomci a partner, dospívání obou, vyletění z hnízda – někdy taky obou a nakonec opět single. Koloběh života, kterému se musí přizpůsobit i samotný byt. Proto přicházejí na řadu rekonstrukce. Ty ale mnohdy nemusí dopadnout vůbec dobře.
Řemeslníků je málo, dobrých ještě míň a důkazem toho jsou rozezlení příspěvky nespokojených zákazníků. Velké zkušenosti s tím mají na portálu NejŘemeslníci. Sice tam každý najde mnoho rad, aby nenaletěl podvodným řemeslníkům, ale přesto se tak děje.
Dohodněte si detaily
Z řemeslníka byste měli mít dobrý pocit už při komunikaci. Bere vám telefony? Když slíbí, že zavolá, udělá to? Reaguje na nepřijatý hovor? Rozhodně si vyhledejte reference, abyste informace o kvalitě odváděné práce měli z první ruky. Nenajímejte si řemeslníky bez smlouvy. Správně formulovaná smlouva o dílo vám ušetří plno starostí a peněz při případných reklamacích. Věnujte velkou pozornost popisu prací a dodaných materiálů. Ve smlouvě trvejte na tom, že firma se bez vašeho souhlasu nebude pouštět do náhradních řešení. Smlouva by měla obsahovat i technickou dokumentaci (je-li nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankce při jejich nedodržení a požadavek vést stavební deník, který bude každý den k dispozici. Nezapomeňte uvést i klauzuli o odvozu odpadu.
Většina firem chce zálohu předem. Dohodněte si, že budete za odvedenou práci platit průběžně a na závěr si necháte motivační doplatek, například 15 % z ceny, který vyplatíte po odevzdání hotového díla a odstranění všech chyb a nedostatků.
Uvádíme příklady rozčílených a napálených zákazníků, tak jak své postřehy píší na portál www.NejRemeslnici.cz.
První vyhrání z kapsy vyhání
Do první poloviny rekonstrukce bylo vše bez problému (když jsem platila), problémy začaly při obkladech, které byly položené neprofesionálně, úplně křivě. Předělávaly se třikrát, po čtvrté jsem byla nucen se dohodnout s někým jiným, a ještě si zakoupit novou mozaiku. Jedna zeď koupelny je křivá.
Usazení splachovače WC GEBERIT se rovněž muselo opravovat. Pánové to blbě zazdili a museli jsme přizdívat. Odpad k vaně se musel předělávat, protože vývod byl 22 cm nad zemí! Již to svědčí o „profesionalitě“ řemeslníků. Vrcholem bylo, že si dělníci dovolili vypít z lednice 1,8 l domácí slivovice a pak to zapírali.
Elektro revize neprošla, řemeslník vždy argumentoval, že jsme si kabel přesekli sami. Nakonec našel údajně „výrobní vadu kabelů“ u rozvaděče. Vývody na světla pro kuchyňskou linku byly v různých výškách (max. rozdíl byl 21 cm). Revizi mi nakonec dělal někdo jiný a čekalo nás překvapení: nechal jsem rozmontovat rozvaděč a kabely za ním byly prosekané!
S celkovou prací řemeslníků jsem byla maximálně nespokojena, vše bylo v pořádku, dokud jsem platila. Protože jsem důvěřovala a chtěla ušetřit, neměli jsme sepsanou smlouvu. Nedostatků byla ještě řada a všechny mám zdokumentované.
Ponaučení pro mě: je, příště budu vybírat dle referencí, vše na řádnou smlouvu, i když je to dražší. Kontrolovat každý krok a být nekompromisní. Platit minimální zálohy a většinu až po dokončení. Řemeslník se musí částečně podílet na nákupu materiálů, protože jinak není motivován, aby jej nezničil (třeba obklady).
Varuji ostatní, aby nedali na kvalitně zpracované webové stránky, protože se za nimi může schovávat katastrofa!
Cena, to je magie
Celkovou spolupráci s firmou, které jsem svěřila rekonstrukční práce, bych ohodnotila tak na 70 %. Komunikace a kvalita práce se samotnými řemeslníky bez nejmenších připomínek, ovšem komunikace s firmou jako takovou silně pokulhává.
Původní zaměření (a položky na faktuře) se nakonec v reálu lehce proměnilo, a přestože byl vyplněn předávací protokol se skutečným stavem odvedených prací, výsledná faktura mi došla na původní stav (758 Kč v můj neprospěch). Po zaslání nové faktury (původní jsem samozřejmě odmítla) jsem si ji detailně prošel a objevil další nesrovnalosti. Bylo toho více, ale jako příklad uvádím diskusi nad položkou „vedlejší rozpočtové náklady“. Místo vysvětlení, co vlastně znamenají a jak se počítají, (někde na faktuře bylo 5 %, jinde 10 %) jsem se od výrobního náměstka arogantním způsobem dozvěděla, že to je „obchodní tajemství“ a co bych nyní chtěla, když jsem to podepsala. Inu, cože bych to chtěla? Především slušnost a schopnost vysvětlit zákazníkovi, že ho nechtějí „natáhnout“ (protože takový pocit mám nyní já), a informace, jak k takové fakturaci došli. Připadá mi to jako naprosto standardní postup. Další dotazy po několika pokusech o vysvětlení vzdávám.
Nedostatky se hromadí
Při rekonstrukci bytu jsme firmě jednotlivé části zakázky odebírali, protože se práce neblížily ke konci. Nakonec zakázku nedodělali. Nebyli schopni řádně zajistit instalatérské práce.
Zakázka měla zpoždění, hrubá stavba nebyla hotová do sjednaného termínu, takže elektrikář odjel na plánovanou dovolenou a práce stály další tři týdny. Následná domluva zněla: dokončení na počátku září, nicméně jsme zjistili, že firma neplatí svým dělníkům a vymlouvá se na naše platby, přičemž měl od nás řádně podložené zálohové platby.
Na závěr se stavba protáhla ještě víc, protože jsme našli nedostatky, které bylo nutno odstranit, a také škody, např. poškrábané baterie v koupelně, řemeslník nechtěl uznat. Poslední den nás kontaktovala jeho právní zástupkyně, která na nás začala vymáhat zbylé prostředky. Když jsme jí sdělili, že máme záznamy o zjištěných nedostatcích, nakonec i ona uznala naše právo na nepřevzetí bytu.
Celkově byl přístup ze strany dodavatele velmi nezodpovědný, v nabídce nebyly zahrnuty některé položky, které samozřejmě bylo nutno provést – betonování, penetrace včetně prací apod. Celková částka se tak nakonec dost významně výšila oproti nabídkové ceně. Kvůli naší nezkušenosti jsme takovou nabídku přijali. Podle našich informací řemeslník stále nezaplatil všechny dlužné peníze svým dělníkům a nám nevrátil jednu sadu klíčů.
Poznámka
V předchozích třech příbězích jsme vymazali konkrétní jména, IČ a další údaje o kritizovaných řemeslnících. Pokud se je však budete chtít dozvědět, najdete je na webu: www.NejRemeslnici.cz.