Zájemci o využívání jednostopého dopravního prostředku jsou většinou postaveni před volbou: Pořídit si skútr nebo elektroskútr? Co je vhodnější a proč?
Benzín versus elektřina poprvé: ekologie
Elektřina je pohonem budoucnosti a dokazuje to i současný boom elektrických skútrů. Stále více lidí se kloní k ekologickému přístupu vůči planetě a snaží se chránit životní prostředí.
V tomto směru elektrický skútr vůči svému benzínovému protějšku vítězí jasně: Žádný zápach, žádný hluk a žádné škodlivé emise. Jeho provozem tedy neškodíte životnímu prostředí, neohrožujete volně žijící zvířata a neobtěžujete lidi ani jejich domácí mazlíčky. Za jízdy si díky úžasnému tichu můžete i povídat, pokud pojedete alespoň dva.
Bez obav se s ním můžete vydat dokonce i do přírody. Uplatnění však najde naopak i ve městech, která ve snaze snížit zátěž z dopravy dopravní prostředky se spalovacími motory dnes již často zakazují. Týká se to především historických center měst, o podobném tématu se hovořilo i v souvislosti s Prahou.
Benzín versus elektřina podruhé: dojezd
Dojez elektroskútru se obvykle pohybuje okolo 70 km až 100 km. To na delších výletech bude znamenat nutnost dobíjení, případně koupi modelu s vyměnitelnou baterií a nákup druhého akumulátoru.
Tím se dojezd prodlouží až na 140 km, nicméně běžné skútry na benzin nabídnou při plné nádrži dojezd zhruba 200 km.
Lze tak říci, že pokud jste smíření po této stránce s o něco nižším komfortem a je vám přednější ekologie, je pro vás e-skútr lepší alternativou. Ostatní však stále ještě raději sáhnou po stroji s benzínovým motorem.
Benzín versus elektřina potřetí: náklady
Náklady je nutné rozlišit na ty pořizovací a provozní. Co se týče pořizovacích nákladů, levnější modely pořídíte za ceny už kolem 30 000 Kč.
Ačkoli na počátku byly elektroskútry citelně dražší než jejich benzínové protějšky, což také byla jejich hlavní slabina, dnes už to neplatí. V tomto bodě tedy dopadá náš „duel“ nerozhodně, pořizovací náklady jsou srovnatelné.
To však neplatí pro náklady provozní. Po této stránce totiž elektřina opět jasně vítězí. Co se týče samotných nákladů na cestu, dosahují řádově desítek haléřů na km.
Nutné je však započítat i náklady na servis a ty jsou v případě elektrického skútru minimální. Nemusíte mu pravidelně vyměňovat jízdní kapaliny a u mnoha modelů nejsou nutné ani technické kontroly nebo platby povinného ručení. Někdy též můžete tyto stroje najít pod označením „elektroskútr bez řidičáku“.
Benzín versus elektřina počtvrté: Hmotnost a obratnost
Nezanedbatelným kladem dopravních prostředků poháněných elektřinou je též to, že elektromotor je menší a lehčí než klasický benzínový motor. Ve výsledku tak i celý stroj bude lehčí, obratnější i lépe ovladatelný.
To oceníte primárně při provozu ve městě, kdy s ním snadno prokličkujete i v hustém provozu. Běžný výkon okolo 2 kW vám bude stačit na kličkování v kolonách i na plynulé rozjezdy na křižovatkách.
Vzhledem k plynulému tahu motoru se většinou e-skútr řídí mnohem lépe hlavně dámám a začínajícím motoristům. Více na Motoe.cz.
Zdroj náhledových obrázků: Pixabay, motoe.cz, Unsplash